NS: De arrogantie van een falend staatsbedrijf

Door I, Maurits90, CC BY 2.5, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=2455273
Facebooktwitter

In tijden dat de NS met grote tekorten aan materieel kampt, door eigen mismanagement en misplanning, gooien ze de prijzen voor de treinkaartjes met een maximale stijging omhoog. Abonnementhouders en kaartjeskopers hebben nauwelijks nog kans op een zitplaats maar ze kunnen wel meer gaan betalen. Studenten is geëist hun bijbaantjes op te geven en maar in de avond colleges te volgen om de eigen problemen op te lossen, de omgekeerde wereld. Het is de arrogantie van een staatsbedrijf met een monopoliepositie. Alleen die kunnen het zich permitteren om een maximale prijsstijging te combineren met minimale service.

De hele episode begon enkele maanden geleden. Terwijl het aantal treinreizigers groeit besloot de NS een treinmodel, de Mat ’64 (de zogenaamde Apenkop), met pensioen te sturen terwijl de vervanging pas een jaar later geleverd kon worden. Het is niet de eerste keer dat de Nederlandse Spoorwegen falen op materieel, eerder werd de Fyra al één groot faalproject. Een staatsbedrijf kan zich zulke missers schijnbaar veroorloven.

Want laten we niet vergeten dat de Nederlandse Spoorwegen (net als profail overigens) nog altijd in 100 % staatseigendom is. Die zogenaamde privatisering onder paars was niets meer dan een verzelfstandiging waarbij de aandelen in handen van de staat bleven. Het gevolg zijn de perverse toestanden die we nu krijgen.

Tegelijkertijd zien we nieuwe, private, bedrijven die de plaats innemen van de gefaalde staatsbedrijven. Flixbus springt bijvoorbeeld in dat gat en biedt reizigers een betrouwbaar, vaak sneller en goedkoper alternatief voor de trein. Waar een treinreis van Eindhoven naar Groningen bij de NS retour 52,60 euro kost, ben je bij Flixbus al voor een tientje klaar. Dat is vijf keer minder! Maar de busmaatschappij wordt tegengewerkt door de monopolist die heeft afgedwongen dat de busmaatschappij niet mag concurreren met de trein. Het gevolg is dat Flixbus alleen rijdt op plaatsen waar de NS geen traject tussen heeft.

In Duitsland en het Verenigd Koninkrijk waar de bus wél mocht concurreren met de treinmaatschappijen, leidde dat tot goedkopere treinkaartjes (want die moesten wel mee) en een vergroting van het aantal reizigers dat met het OV reisde. In Nederland beschermen we liever de staatsmonopolist, zoals we eerder ook zagen bij Uber dat het moest afleggen tegen de staatsgereguleerde taxi’s. Elke buslijn moet eerst toestemming van de staat krijgen om op een concessie te rijden. Dat is bizar en doet het milieu en de reiziger veel schade aan.

Zo zitten we voorlopig nog wel even aan de NS vast, met zijn hoge prijsstijgingen en minimale service, met zijn onbetrouwbaarheid en falende planning. Het Nederlandse verkeersbeleid is dan ook nooit erop gericht geweest om de reiziger van dienst te zijn maar om een falend bedrijf in stand te houden. Hoelang accepteren we dat nog?

Facebooktwitter

Be the first to comment on "NS: De arrogantie van een falend staatsbedrijf"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*


Door de site te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of als u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten