Hoe de FNV Limburgse banen op het spel zet

FNV congres 14 en 15 mei 2013, foto van Sebastiaan ter Burg https://www.flickr.com/people/ter-burg/], CC BY-NC-ND 2.0.
Facebooktwitter

De industrie is niet dood in Nederland maar wordt wel steeds meer die kant op geduwd. Het Brabantse familiebedrijf VDL onder leiding van Wim van der Leegte is een van de laatste stukjes industrietrots die zijn overgebleven in ons land: een florerend bedrijf dat al jaren stabiel groeit en inmiddels ruim tienduizend werknemers heeft. In 2012 dreigde de Limburgse autofabriek Nedcar, en daarmee 1500 banen, te verdwijnen toen Mitsubishi de productie terugtrok. Dat had al een signaal moeten zijn over het Nederlands vestigingsklimaat voor de industrie. Nu zorgt de vakbond FNV voor een dreigende herhaling door met estafettestakingen te komen.

In 2012 dreigde de vakbond al zand in de wagen te strooien. Toen VDL Nedcar van de ondergang redde, kondigde de FNV ook al stakingen aan. Toen liet de FNV al zien zichzelf belangrijker te vinden dan de werknemers die zij zegt te vertegenwoordigen. Nu heeft de FNV weer acties aangekondigd om een landelijk cao-akkoord af te dwingen waar VDL niet eens in directe zin bij betrokken is. De FNV is in conflict met werkgeversorganisatie FME die de technologische industrie vertegenwoordigd.

Al drie keer in een half jaar werd VDL geconfronteerd met stakingen die de productie stillegden. Door de estafettestakingen haalt Nedcar zijn productiedoelen niet meer waardoor BMW heeft besloten zijn productie naar Engeland te verplaatsen. Daarvoor staan vele banen op het spel, en dat nog wel in een regio waar al relatief veel werkloosheid is.

Onder VDL draaide Nedcar juist zo goed. VDL vond in BMW/Mini een nieuwe grote klant. De productie werd zelfs uitgebreid en er werden nog eens bijna duizend mensen meer aangenomen waardoor nu in totaal 2350 mensen bij het bedrijf werken. VDL Nedcar is een van de grootste werkgevers van Midden-Limburg. Het ergst is nog dat de productieverplaatsing permanent kan worden. BMW kan door de stakingen het Nederlandse ondernemingsklimaat als instabiel zien.

Niet voor niets neemt het aantal vakbondsleden al jaren af. Een aanzienlijk deel van de vakbondsleden is inmiddels al lang met pensioen. Wie vertegenwoordigd die vakbond dan nog? Het laat ook maar weer zien dat bindende cao-afspraken zo snel mogelijk moeten worden afgeschaft. Nedcar-medewerkers die hun baan niet op het spel willen stellen zijn nu de dupe van de vakbondsacties. Geeft elke werknemer en werkgever het recht om zichzelf te kunnen vertegenwoordigen. Dan kunnen zij vrijwillig een vakbond of werkgeversorganisatie inschakelen om voor hun belang op te komen en hoeven zij niet te lijden onder het collectief.

Facebooktwitter

Be the first to comment on "Hoe de FNV Limburgse banen op het spel zet"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*


Door de site te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of als u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten