Simpel: reclame met een moordenaar

Facebooktwitter

Ché is cool. Ché Guevara, de rebelse moordenaar en racist uit Cuba, prijkt op T-shirts, tassen en stickers van met name studenten en scholieren. Bij studenten kan het nog verweten worden aan jeugdige onbezonnenheid maar de vraag is of dat ook geldt voor grote bedrijven. Die zouden toch beter moeten weten. Belbedrijf Simpel maakt nu de fout door Ché Guevara te gebruiken om telefoonabonnementen te verkopen. Een hele vreemde keuze, met name ook omdat Simpel de klachten hierover wegzet als “dat is ook maar een mening”.

simpel3

Tony’s Chocolonely doet het beter
Het is een fout die helaas door meer bedrijven wordt gemaakt. Zonder enig historisch besef wordt een figuur die als “cool” geldt, gebruikt in campagnes. Enige tijd geleden had Tony’s Chocolonely het onzalige plan opgevat om de beeltenis van Ché te gebruiken op de verpakkingen chocolademelk. Nadat enkele brieven werden gestuurd waarin de historische context werd geschetst, bood het bedrijf zijn excuses aan en haalde de communist van de verpakkingen. Een goede reactie; een fout maken kan iedereen overkomen, excuses maken en de fout herstellen maakt dan veel goed.

De daden van Ché
Simpel kiest voor een andere route en bagatelliseert de daden van Ché. Dat terwijl Guevara iemand is die in zijn autobiografie een aantal racistische en antisemitische uitspraken deed. Zwarten zouden lui zijn, joden geldbelust. De rebel was ook voorstander van een preventieve nucleaire aanval van de Sovjet-Unie op de VS wat tot vele miljoenen doden had geleid. Hij stelde werkkampen in voor homoseksuelen, jehova’s getuigen en dissidenten en vermoorde vele mensen in koele bloede. Hij executeerde zonder proces.

Simpel blijft achter de campagne staan, zelfs nu velen hen op Ché’s uitspraken en daden wijzen. Dat hierover buiten Simpel’s facebookpagina weinig controverse bestaat, zegt veel over het historisch besef van de Nederlander. De vraag is wat we hierna kunnen verwachten: Een Heineken bierhalputsch met beeltenis van Hitler? Een grote sprong voorwaarts van Nike met Mao in springschoenen? Een Aquafresh-grote zuivering met tandenpoetsende Stalin? Het zou niet minder bizar zijn dan Simpel’s belrevolutie.

Facebooktwitter

Leave a comment

Your email address will not be published.


*


Door de site te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of als u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten